לייעוץ חינם ללא עלות וללא התחייבות

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




    איחור במסירת דירה מקבלן




      אז אחרי שבשעה טובה ומוצלחת רכשתם דירה חדשה מקבלן, עד למועד המסירה הכתוב בחוזה בצעתם את כל ההכנות הנדרשות על מנת להכנס לדירה ולהתחיל את החיים החדשים בדירה החדשה שרכשתם ופתאום אתם מגלים שמועד המסירה ידחה למועד מאוחר יותר, מה עושים במקרים האלו? ויותר חשוב אפילו זה איך שומרים על הזכויות שלכם בחוזה המכר אל מול הקבלן עוד בטרם רכישת הדירה. במאמר הזה נסקור את הנקודות החשובות והמוקשים שצריך לשים לב אליהם על מנת להמנע מעגמת נפש והוצאות מיותרות במקרה שהקבלן מאחר במסירת הדירה וזאת בקשר עם ההצמדה לממד ו/או ריביות שתדרשו לשלם. להרחבה בנוגע לאיחורים במסירה מוזמנים לקרוא כאן

      נתחיל מכך שמי שרכש דירה אחרי 7.7.23 יזכה להנות מתיקון מס' 9 לחוק המכר (דירות) שבעצם צמצם מאוד את הסיבות המוצדקות לפיצוי בגין איחור במסירה וכעת נותרו 2 סיבות שבגינן זכאי קבלן המוכר דירה חדשה לאחר במסירה והן:

      1. עיכובים שנבעו מסיבות התלויות ברוכשים – למשל לא העבירו את התשלום האחרון בזמן, ביקשו לבצע שינויים ו/או שדרוגים בדירה החדשה המצריכים דחייה של מועד המסירה וכיוצ"ב.
      2. איחור במסירה שנבע מסיבות שהקבלן לא ידע עליהן, לא היה אמור לדעת עליהן ונסיבות שבגינן לא ניתן יהיה לקיים את החוזה.

      כלומר, הסיבות לאיחורים במסירה ירדו משמעותית והכח נותר אצל רוכשי הדירות בהקשר זה. מעבר לפיצוי לו אתם זכאים בהתאם לחוק ישנם מספר פעולות שניתן לעשות עוד טרם החתימה על החוזה ואשר יבטיחו לכם שגם במקרה של איחורים במסירה מצידו של הקבלן ולא בהתאם לאמור בהסכם או בחוק, שלא יוטלו עליכם הוצאות נוספות כפי שבדרך כלל קבלנים נוהגים לעשות וזאת אף אם זה בניגוד לחוק וזאת מאחר והרוב המוחלט של הרוכשים לא מודעים לחוק, סעיפיו והמשמעויות שלו בנוגע אליהם.

      כפי שצויין לעיל, ביום 7.7.23 נכנס לתוקפו תיקון מס' 9 לחוק המכר (דירות) ושם נקבע כי ניתן להצמיד למדד אך ורק מחצית מכל תשלום ורק לאחר תשלום 20% מהתמורה שלא תוצמד גם היא למדד (עד לתיקון, ניתן היה להצמיד את מלוא מחיר הדירה למדד, לאחר התיקון ניתן להצמיד אך ורק 40% ממחיר התמורה בעבור הדירה החדשה).

      בנוסף, תיקון מס' 9 לחוק המכר (דירות) קובע כי במקרה של איחור במסירה שלא היה תלוי ו/או נגרם בגלל הרוכשים או שנבע מסיבות שלא ידעו עליהן ולא ניתן היה לדעת עליהן ובעצם החוזה סוכל בשל נסיבות קיצוניות שלא ניתן היה לצפות מראש (מלחמה במדינה שלנו, לצערנו לא אירוע שלא ניתן היה לצפות מראש), אז במקרים אלו החוק אוסר על הצמדה למדד במקרים אלו. ככל והקבלן ממנו רכשתם דירה בכל זאת מבקש להצמיד סכום כלשהו כאמור לעיל, הקבלן עובר על החוק ואסור לכם להסכים לכך.

      עניין המדד מוסדר בחוק, קוגנטי שלא ניתן להתנות עליו אלא לטובת הרוכשים ויחד עם זאת, אנו חיים במדינה שלא כולם פועלים לפי החוק, וישנם לא מעט חברות ואנשים שמנסים את מזלם ופועלים בשיטת "מצליח" כך שאם זה מצליח להם, הם רק מרוויחים. בנוסף למדד ישנו את נושא הריבית.

      כמעט בכל הסכם מכר ישנה התייחסות לעניין הריבית בגין איחור בתשלום כלשהו, גובה הריבית זהו עניין מסחרי אבל ברוב המקרים גובה הריבית לא פתוחה למו"מ וגם בהתחשב בעובדה שזוהי החובה של הרוכש לשלם בזמן הרי שככל והרוכש ישלם בזמן לא תחול עליו ריבית.

      מה עושים במצבים בהם הקבלן איחר במסירה ובעקבות כך נדחה תשלום כלשהו? מבחינת החוק אין התייחסות לנושא הזה וברוב המקרים לא תהיה התייחסות לכך בהסכם המכר ולכן על רוכשים פוטנציאלים לדרוש התייחסות למה קורה במצב שהקבלן מאחר שלא באשמת הרוכשים. ככל ואין התייחסות לעניין הריבית הרי שלפי ההסכם גם אם הקבלן איחר במסירה מסיבות התלויות בקבלן וכפועל יוצא איזה מן התשלומים משולמים באיחור ביחס לכתוב בהסכם, אז הרוכש יאלץ לשאת גם בתשלומי הריבית בגין האיחור בתשלום וזאת על אף שהאיחור בתשלום בכלל לא נבע מסיבות הקשורות ברוכשים.

      לכן מעבר לכל התוספות והתיקונים הנדרשים בהסכם המכר שנחתם מול הקבלן, חשוב מאוד לשים לב שמחריגים את תשלומי הריבית במקרים של איחורים במסירה ו/או עיכובים בנייה שבמצבים אלו לא תשולם ריבית בגין העיכוב בתשלום, הריבית יכולה להגיע לסכומים גבוהים מאוד ואף אחד לא רוצה לשלם סכום כלשהו שהוא לא חייב וזאת אפילו אם מדובר בסכומים נמוכים.

      משרדנו מתמחה בייצוג רוכשי דירות קבלן ובמיוחד בתביעות בגין איחורים במסירה ונשמח להעניק לכם שירות, מוזמנים לפנות לייעוץ ראשני ללא עלות וללא התחייבות.

      שתף :

      לייעוץ חינם ללא עלות וללא התחייבות

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




        מידע נוסף בנושא

        איחור קבלן במסירת דירה

        בין אם אתם לפני רכישת דירה שניה ובין אם אתם לפני רכישה דירה ראשונה, לבטח חשוב לכם לקבל את הדירה בזמן מהקבלן ממנו אתם רוכשים, כי לא רק שהשקעתם את מיטב הכספים שלכם בדירה, אתם לבטח כבר מתכננים את כל לוח הזמנים שלכם על סמך קבלת הדירה בזמן. איחור של קבלן במסירת דירה הוא אחד הדברים המתסכלים ביותר, ואנחנו מבינים זאת. לכן במאמר זה נסביר לכם את החשיבות לליווי משפטי במידה וזה אכן קרה. משרד עורכי דין אבירם לב הוא ממשרדי עורכי הדין הטובים ביותר בארץ בתחום הנדל"ן ומלווה פרויקטים רבים להצלחה.

        איחור קבלן במסירת הדירה – חשוב לבדוק בדיקה יסודית את הסכם המכר

        רגע לפני שאתם רוכשים את הדירה, חשוב שתסתכלו ותעברו על ההסכם והחוזה בליווי עורך דין מנוסה בתחום. על ההסכם לכלול את כל התנאים למסירת הדירה ואת התמורה המשולמת על הדירה. כמו כן, ישנם גם סעיפים המסדירים את עניין המקרים בהם כל צד זכאי לפיצוי זה או אחר למעט במקרה של איחור במסירה, במקרים אלו החוק מסדיר את הפיצוי המגיע לרוכש ללא הוכחת נזק. בדרך כלל ההסכמים לרכישת דירה מקבלן הם די סטנדרטיים ויחד עם זאת, יש להסתייע בליווי של עורך דין לבדיקת את הניסוחים, הסעיפים, וכמובן גם את האותיות הקטנות. בגלל המשמעות הכלכלית הכבדה שיש לכל עסקה, חשוב שהרוכש יהיה מודע לזכויותיו, חובותיו ומה ניתן לעשות בכל מצב.

        מה כולל חוזה המכר לדירה בקשר עם איחור במסירת הדירה?

        בחוזה מצויין מועד למסירת הדירה שבו הדירה מועברת לרוכשים כאשר היא מוכנה לאכלוס וראויה למגורים. במקרים מסויימים יש איחור של הקבלן במסירת הדירה שלא בהתאם לאמור בהסכם כאן כבר עלולה להיווצר בעיה (על הרוכש למצוא לעצמו מקום לגור בו עד למועד המסירה בפועל וזה גורר הוצאות נוספות למשל: הובלה, שכ"ד וכיוצ"ב). האיחור יכול להתקיים בגלל מגוון של סיבות (שחלקן מוצדקות ולא מזכות בפיצוי וחלקן אינן מוצדקות ומזכות בפיצוי) החל משינויים ותוספות שלא היו בהסכם המקורי עליהן הקבלן יכול לבקש ארכה בזמן חתימת הנספח בגין התוספות והשינויים, או עיכובים אחרים למשל, עיכוב בבנייה בגין מחסור בפועלים ואז עליו להוכיח שאכן העיכוב במסירה היה מוצדק. החוק היום כמעט ולא מאפשר לקבלן לאחר במסירה מבלי לפצות את הרוכש (ישנה תקופת גרייס בת 30 ימים שאם הקבלן איחר עד 30 ימים הרוכש לא זכאי לפיצוי כלשהו).

        באיזה מקרה הרוכשים זכאים לפיצוי?

        בין אם נרצה ובין אם לא, יש מועד מסירה שמצוין בחוזה וזהו המועד האחרון למסירת הדירה (למעט במקרים של איחור עד 30 ימים ששם הרוכש לא זכאי לכל פיצוי). היה ונוצר איחור של קבלן במסירה במידה והאיחור לא עומד בתנאים לאיחור מוצדק על פי החוק, יוכלו הרוכשים לתבוע פיצויים בגין נזקיהם ללא צורך בהוכחת נזק. זהו הרגע להיות מלווים באנשי מקצוע איכותיים ומהטובים ביותר בתחום על מנת למנוע עגמת נפש, ולקבל את התוצאות הטובות ביותר עבורכם.

        שיווק לעורכי דין שיווק לעורכי דין
        ×
        052-8282098 WhatsApp