לייעוץ חינם ללא עלות וללא התחייבות

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

מודאגים בגלל איחור במסירת הדירה?

אחד הנושאים שהכי מדאיגים רוכשי דירות חדשות מקבלן הוא עניין מועד מסירת המפתח לרוכש וקבלת החזקה בדירה החדשה. נושא האיחורים במסירת הדירה מכיל בתוכו לא מעט עניינים נוספים שהוא משפיע עליהם מבחינת רוכש הדירה ואסור לתת ליד הגורל לקבוע מה קורה במקרים שבהם הקבלן מאחר במסירה. תיקון מס' 9 לחוק המכר שנכנס לתוקפו ביום 7.7.2022, בין היתר שינה את הסיבות המוצקות לאיחור במסירה מצד הקבלן ואף שינה את מדרגות הפיצוי שהיו נהוגות עד לאותו מועד (יפורט בהמשך).

איחור במסירת דירה מקבלן מייצר לרוכשים אתגרים נוספים מעבר לאתגר הברור של מציאת מקום מגורים חלופי לתקופת העיכוב, יש להם משכנתא שהם צריכים לשלם ובמקביל שכר דירה שהם נדרשים לשלם בעבור הדירה הנוכחית שבה הם מתגוררים. בנוסף, לעיתים הרוכשים לא יכולים להאריך את חוזה השכירות בדירה הנוכחית שלהם והם נדרשים למצוא דירה נוספת לתקופה שעד מסירת הדירה החדשה בפועל, מה שאומר שגם יש הובלה נוספת (ככל הנראה גם התפשרות נוספת על סוג הדירה) וככל הנראה גם חודשיים תשלום שכר דירה לשווא, שהרי נדיר למצוא דירה למספר חודשים בלבד ובדרך כלל ניתן להוסיף סעיף של יציאה מוקדמת בהתראה של 60 ימים, אולם אלו ככל הנראה יהיו 60 ימים בהם הרוכש ישלם שכר דירה ולא ישתמש בדירה.

לאחר ה-7.10.23 והבעיה שנוצרה במציאת פועלי בניין, גורמת ללא מעט רוכשי דירות חדשות להיות בלחץ, שכן בתקופה לא מבוטלת היה חוסר ממשי בפועלי בניין, שהוביל ויוביל לעיכובים משמעותיים במסירת דירות חדשות ולאור תיקון מס' 9 לחוק המכר, הסיבות המותרות לעיכוב במסירה שנותרו לקבלן צומצמו מאוד ויתכן שאף הטענה שבזמן המלחמה היה קושי אמיתי וממשי להביא עובדי בניין לא תחזיק בבית המשפט, שכן המחוקק בחר בכוונה להחריג מצבים מסוג זה לרבות הלכה פסוקה של בית המשפט העליון מזה שנים רבות שקובעת כי, מלחמה לא נחשבת לכח עליון במדינה ישראל שנמצאת כמעט תמיד במלחמה או מתכוננת לאחת.

אז מה בעצם התיקון לחוק אומר?

• בעבור 30 ימי איחור מכל סיבה שהיא לא תהיו זכאים לפיצוי כלל.
      • לאחר 30 ימים ועד לתום 4 חודשים מהמועד שבו הייתה אמורה להמסר הדירה, תהיו זכאים לפיצוי בגובה דמי שכירות של דירה דומה בגודלה ומיקומה באזור.
      • לאחר 5 חודשי איחור ועד לתום 10 חודשים מהמועד שבו הייתה אמורה להמסר הדירה, תהיו זכאים לפיצוי בגובה 125% מדמי השכירות של דירה דומה בגודלה ומיקומה באזור.
      • לאחר 11 חודשים מהמועד שבו הייתה אמורה להמסר הדירה, תהיו זכאים לפיצוי בגובה 150% מדמי השכירות של דירה דומה בגודלה ומיקומה באזור.

הפיצוי ישולם בתום כל חודש בעד אותו החודש ובעבור חלק יחסי מחודש ככל ונדרש.

על התנאים האמורים אסור לשנות אלא לטובת הרוכש ויחד עם זאת, קבלנים רבים כותבים סעיפים הנוגדים את האמור ואם הלקוח לא יודע שמה שנעשה לא תקין, מה שקורה ברוב המקרים אותו רוכש לא יוכל להנות מההגנה של החוק. עורך דין רכישת דירה מנוסה ידאג שככל וסעיפים כאלו קיימים בהסכם שהם ימחקו ובכל מקרה להכפיף את ההסכם כולו ובפרט את נושא העיכובים לחוק המכר ובכך למנוע אי נעימויות שישאירו טעם מר אצל הרוכש

שתף :

לייעוץ חינם ללא עלות וללא התחייבות